México[ˈmehiko]

The new life in North America.

DAY 2 !

Publicerad 2011-08-04 17:44:15 i MÉXICO

Day 2 in school gick också bra! Vi var i skolan från 13 - 20:30! Hade 4 föreläsningar men dessa var mer intressanta än gårdagens. Vi hade bland annat en föreläsning som handlar om ledarskap och där var vi 32 elever vilket är max antalet. Vi började denna lektion med en lek som handlar om att jobba i grupp, och senare ställde vi alla stolar i en stor ring längs väggen i klassrummet och så skulle vi presentera oss själva, namn, karriär och vilken termin man läser, SEN skulle nästa man säga namnet till alla som redan presenterat sig och presentera sig själv, osv, haha det var riktigt kul! Jag var typ nr 25 så jag hade 24 namn att komma ihåg men det gick skitbra, det bara flöt på och jag fick en applåd när jag blev klar, hihi :) De har fina namn här, de vanligaste verkar vara Jerardo, Enrique, Jose-Luis, Karen, Marta, Sandra och riktigt många heter Lopez i efternamn! Är avundsjuk på dem :( haha.
Efter skolan skulle jag, Sahar, Martial och Ivan till gymmet eftersom vi var bjudna till Angels "kalas" men eftersom jag och Sahar slutade ca 40 minuter tidigare tog vi taxin till gymet. När vi kom dit så stötte vi på Jan, tysken, som höll på att bli medlem på gymmet. Då tänkte vi att vi också kasnke borde bli medlemmar för vi tror att personalen börjat känna igen oss och det är ju bara första gången man inte betalar något:P Undertiden vi fyllde i en massa blanketter hjälpte en översnäll kille oss! Jag täntke omg var kommer du ifrån? Heaven!? Haha okej, ska inte överdriva. Men han var så snäll skojade med oss och pratade mycket :). När vi blev klara efter 25 minuter frågade vi honom, vad ska du göra? ska du gymma eller väntar du på någon? och då sa han att han var en av dom som bodde med tyskarna i huset. Haha då fick jag och Sahar sån AHAAAAA-moment! Haha, alltså, tyskarna bor i ett hus med 3 andra mexikaner som också studerar på IEST. Undertiden vi höll på att bli medlemmar på gymmet så missade vi hela Zumba passet! Great! Den kvällen hade hon också "danza da maozinha"! :) Efter att vi bytt om gick vi till enorma piñatan! Och alla fick slå på den, Ángel var helt söt, han kom fram till oss och sa "las suecas" och gav oss stora pinnen man ska slå piñatan med. Det tråkiga var att han inte hade något godis i den, palla, haha. Senare gick vi upp till "dansavdelningen" där vi sjöng för honom och åt tårta. Haha ni kommer nedan se en bild på tårtan, GRÖN! haha kändes så fel att smaka den eftersom den säkert var full av en massa kemikalier.
Efter lilla kalaset gymmade vi i någon timme och därefter, helt svettiga, körde vi (jag, Sahar, Martial, Ivan och Erick - från igår) till ett gatumatställe där de gjorde tamales (deg gjord av majs fylld med exempel kyckling, chilisås, potatis eller kött, ris och mole(en speciell mexikansk sås)). Tamalesen serveras i bananblad som sedan ångkokas. Det var faktiskt helt oki, gott med majssmaken men som jag nämde i mitt tidigare inlägg - det är Salsorna som ger all smak!
Sedan körde vi hem till oss, bjöd även hit Siboney och Mauricio nerifrån och umgicks och åt. Jag älskar våra vänner här! De är verkligen underbara!
Hoppas det är bra med er! Jag saknar mina vänner i Sverige! <3

Roberto, en halv amerikan-halv mexikan vi lärde känna i skolan ger inte upp när han ska säga mitt efternamn, haha så han skrev det på sitt vis, hur han hade stavat det, ni ser det här nedan. Haha sen ändrade han H:et till J haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Merima

Hej! Att blogga är inte precis min grej men jag började med det nu ENDAST för att skriva om min Mexiko resa! Enjoy! :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela