México[ˈmehiko]

The new life in North America.

CINÉAPOLIS.

Publicerad 2011-08-26 20:00:39 i MÉXICO

Buenos días!
Klockan här är 11:40 och jag vaknade för 20 minuter sedan. Vet inte vad det är med mig och mina sov-vanor i Mexiko, jag brukar aldrig sova såhär länge i Sverige, går alltid upp vid 9 därborta. Men iof, vi lägger oss alltid efter 1-2 här, so I guess its because of that.
Medan Sahar är i duschen tänkte jag uppdatera lite fakta och bilder från vår torsdag, sista skoldag i veckan (hihi, vi är så glada över det).
Dagen började med att kl. 12:30 väntade en taxi på oss som skulle ta oss till skolan! Vi har nu äntligen efter att ha varit här i en hel månad hittat ett taxiföretag vi kan lita på och ringa 1 timme innan vi vill någonstans. Företaget heter Paraíso (betyder paradis) och alla deras bilar har AC och chaufförer som man kan lita på. Vi har alltså i en hel månad varit lata och tagit taxibilar som vi sett på gatan, och i onsdags fick  vi reda på att mer än 60% av taxisterna här är "egenföretagare" utan "företagare"-biten. Alltså, de köper eller hyr en taxibil för 300 pesos = 150 kronor per dag och kör runt och picks up people som behöver taxi. OCh deras bilar ser exakt likadana ut som andra bilar, klart, vissa är fräschare än andra med AC, en viss bilmodell osv. Men OMG! asså vi har haft tur som inte hamnat hos någon idiot som hört och sett att vi inte är mexikanare och kört iväg någonstans, Gud vet var. Vi har som tur haft bra och snälla taxichaufförer som varnat oss fler gånger att inte ta vilka som helst, att titta på de bliar som har brickor och äldre män som ser normala ut osv (vilket vi gjort varje gång). Usch, iaf, från och med onsdags ringer vi endast till företaget Paraíso en timme innan ungefär.
Anledningen till att vi tar taxi till skolan är för att det är så billigt! Vi betalar 40 pesos = 20 kr till skolan och om vi delar på 2 blir det 10 kr styck, och ifall Martial hänger med så blir det ca 7 kr! Haha! Och avståndet till skolan är ganska långt, det tar ca 20 minuter att köra dit och chaufförerna kör Snabbt som bara den, riktigt creepy. Och varför vi inte tar bussar är för att de är såå ofräscha! Haha ingen AC, de flesta har inga fönster och dörrarna brukar vara öppna eller så har de inga dörrar, haha! Och det tar ca 40 min med bussen, så taxi it is! Dock kostar bussen ca 3 kr :)
.
Back to our day! Vi hade 4 föreläsningar igår, slutade 20:30, då tog jag, Sahar och Siboney taxin till Cinéapolis (största biograferna i hela sydamerika) och skulle se "Love and other impossible persuits" med Natalie Portman. På bion mötte vi Ilda, en vän till Siboney och hon läser även två kurser med oss.
Mexikanarna tycker att det är dyrt att gå på bio just här eftersom de är de dyraste biograferna, men haha det är ett skämt för mig och Sahar, filmerna kostar 60 pesos =30 kr! Haha, vi har nu bestämt att gå dit en gång i veckan för att det är så kul. De har de godaste snacksen och skönaste stolarna som är så tjocka och mjuka och som man kan luta bakåt! haha :)  Filmen var iaf bra! Jag grät igen :( den var sorglig, en sorglig berättelse, så jag rekommenderar den! När den var slut vid ca 23:30 körde Ilda oss hem och när jag skulle låsa upp dörren till vårt hus var den låst innifrån för kasnke 3dje gången denna månad, och vi har inte nyckeln till det låset. Då ringde vi Mauricio som bor med familjen under oss och bad honom komma ner och öppna. Haha asså han är så rolig, väl där nere ville vi ta lite bilder för att visa er hur det ser ut där, och då bestämde han hur vi skulle posa, ni kommer se bilder här nere. Efter lite modell-lekande  bjöd han hem oss typ för första gången, när vi kom in till hans rum gapade vi båda! Det var så stort och ändå fräscht. Vår fråga direkt var: VArför har vi inte umgåts här nere?! Varför bjuder du aldrig ner oss! Hahaha. Han är rolig, ni måste höra honom prata, han är som en komiker och ska alltid skämta. IAf, han frågade ifall vi ville köra nåt dans-spel likt Wiii eller vad det heter, då hoppade Sahar upp sa ÅÅÅHH JAA! hahaa. Nej men det var kul!
.
Nu ska jag upp och duscha och sen ska vi till Tres Arcos again, fredagar har blivit vår officiella shopping dag, vi tar alltid taxin till tres arcos och liverpool - de finaste och enda (?) shoppingcenter här. Idag måste vi fixa våra naglar eftersom vi för 2 veckor sedan fixade fransk manikyr, vi är verkligen bortskämda :S  Det låter nästan hemskt, men vi har inget annat bättre för oss annars på fredagar !  Aja, hajd ta hand om er! Saknar er! MAMA TEBE SAM NAJVISE POZELILA :( <3

Vi åt tacos på ett gatuställe precis mitt emot skolan (man ser ingången), en taco - liten tortilla med kött kostade 6 pesos = 3 kr! Vår hela lunch kostade 45 pesos tillsammans. Haha ser ni mitt iste, ser ut som en ölburk/cider. Haha
Sen gick vi tillbaka till kafeterian och stötte på Roberto som var överosocial!
Sen kom Ivan och han var också överosocial! Alla pillade på sina mobiler, äkta Pe**s! ncnc.
Men vi älskar Ivan, hahaha han är kär! Han har träffat en kille som han gått på dejt med 2 gånger och kan varken sluta prata med eller om honom! Hahaha


Äkta tjockisar - Karamellpopcorn, Vanliga popcorn med riktigt stark salsa, nachos med varm smält ost och jättestarka jalapeños! Haha Jag tror jag ska införa sånt här i Sverige när jag kommer tillbaka.




Nyheter innan filmen började.


Vår vackra innergård!!


Merima: Mauricio que vamos a hacer? Mauricio: Let's look hot!
Jag körde den, tsssss, oh-ah-oh-ah, your to hot to touch. Hahaha min och Dakes specialare :P

Mauricio: Now look scared!!

Marucio: Now, pretend like you are hitting me!
OBS! jag rör honom inte här som det ser ut som!





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Merima

Hej! Att blogga är inte precis min grej men jag började med det nu ENDAST för att skriva om min Mexiko resa! Enjoy! :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela