México[ˈmehiko]

The new life in North America.

BAJRAM IN MEXICO!

Publicerad 2011-08-31 20:22:07 i MÉXICO

Ja, då var första Bajram dagen igår! Jag var så glad och såg fram emot det! Meen, jag var helt nere under dagen, då jag var i skolan. Kändes så konstigt att veta det är Bajram och jag är inte med min mamma och bror, jag är inte i Sverige där så många firar och grattar en när man ser dem ute, och det kändes som jag var den enda personen i hela Mexiko som känner att det är en speciell dag! :(
Sen när jag såg att Nuna skrev till mig på face att hon var glad att hon och Gaby var hos mamma och firade då fick jag tårar i ögonen. Önskade mer än något annat att jag var hemma den dagen :(
.
Dagen innan (måndagen) så hade vi redovisningar i Negocios internacionales (internationella företag) och vi skulle redovisa om våra födelsestäder. Eftersom jag hellre ville berätta om en av världens vackraste huvudstäder och en stad jag kallar hemma, Sarajevo, så tog jag inte Foca som egentligern är min födelsestad.
Jag berättade om allt från kriget - kulturen -invånare - ekonomin till MATEN! Jag berättade om att ca 80 % i bosnien är muslimer och att det dagen därpå är Bajram och då äter vi mycket baklava till vårt välkända turkiska kaffe. Och så la jag upp bilder på baklava, burek, cevapi, ÅHH fick sån nostalgi kvällen innan jag gjorde min Powerpoint presentation! :( Iaf, detta gav mig en idé om att köpa Baklave på Liverpool (shoppingcentret) till Bajram!! Så efter skolan körde Karla (en vän som har en redovisningskurs med oss) oss till Liverpool och sen till Chedraui för vi skulle handla mat. Jättesnällt av henne!!
.
Eftersom det var första Bajram dagen igår, en mycket viktig dag för mig, och jag var inte med min familj i Sverige så ville jag bjuda hem min familj här i Tampico på middag och fira lite med dem. Jag och Sahar (eller sahar mest) gjorde vår goda tigerräksås med pasta så fort vi kom hem från skolan. Ivan körde oss by the way och hjälpte oss lite med maten säger vi. Hahaha ni skulle bara se som han skalade tigerräkorna. Haha, han äcklades så mycket av lukten så han var så försiktig. Undertiden jag skalade 10 hann han skala 2 hahah! Senare vid 22-tiden kom Mauricio, Karla och Siboney. Karla och Mauricio hade köpt en massa snacks, läsk och en glasstårta från en speciell glassbutik som hon berättat om! Såååå underbara människor!
Vi hade iaf jättetrevligt, jag var så glad att de kom, de förstod att denna dag betydde mycket för mig.
.
OMG jag ser hemsk ut på bilderna, en liten förvarning, men ni får tåla det!! Det är för varmt att ha normala kläder på sig här, haha.
.

Kommentarer

Postat av: Armin

Publicerad 2011-08-31 21:06:31

Trevligt att du lär mexikanerna vår kultur. Förresten du ser helt ok ut på bilderna, om du nu var rädd att du inte gjorde. :-P

Postat av: Merima

Publicerad 2011-08-31 22:03:57

Ja, det var kul att de fick se hur vi har det :) Haha, nej, jag tycker jag ser helt slarvig ut, haha men taack! :)

Postat av: slavica

Publicerad 2011-09-01 20:35:23

Sretan ti bajram Merima!!!!!!!!!I drago mi je da si polozila tentu iz makro ili mikro ekonomije (zaboravila sam koja je......ali nisam zaboravila da je je Adela imala problema s tom makro ekonomijom.Koliko vidim tebi je lijepo u Meksiku i drago mi je zbog toga.I preeeeeeeeeelijepa si mi na svakoj slici.kram

Postat av: Merima

Publicerad 2011-09-02 18:51:37

Slavica: Hvala!! Jeste, puno je tezak mikro i makro. Jeste, super mi je ovdje, i ako bi mogla onda bi duze ostala ovdje, haha. Hvala Slavice! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Merima

Hej! Att blogga är inte precis min grej men jag började med det nu ENDAST för att skriva om min Mexiko resa! Enjoy! :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela