México[ˈmehiko]

The new life in North America.

SUERTE.

Publicerad 2011-10-21 09:25:38 i MÉXICO

Döden är närmare än man tror. Sedan i måndags fanns det svarta flaggor/rosetter på skolans byggnader, till minne av 2 studenter som tillsammans med sin far blev mördade i torsdags, modern överlevde. Varför blev de mördade? Det är så enkelt som att befinna sig på fel plats, fel tid, fel sätt. Tydligen körde de med en lagom fin bil ute på landsvägarna, där alla vet att kartellerna håller till. Och när dessa knarkgäng vill ha något, kommer "meningslös mord" in i bilden. Men alla här vet om att man inte ska köra på landsvägarna, varför gör man det ändå? Och hur ska de annars ta sig till en by för att ex. hämta mormor/farfar dit inga bussar går?
Igår pratade vi med en lärare om detta och hon berättade om en studie hon nyligen hade läst som sa att 7 av 10 förare kommer fram längs dessa vägar, vad händer med de resterande 3 av 10?...  Vår lärare kallar detta för "suerte", man måste ha "tur". 

Mina och Sahars tankar går till dessa 2 flickor, deras familj, släkt och alla andra som varje dag utstår livshotande miljöer som tyvärr är väldigt vanligt i Mexiko idag.
På byggnaden ser ni svarta rosetten upphängd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Merima

Hej! Att blogga är inte precis min grej men jag började med det nu ENDAST för att skriva om min Mexiko resa! Enjoy! :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela