México[ˈmehiko]

The new life in North America.

GUADALAJARA DAY 1.

Publicerad 2011-08-13 18:35:54 i MÉXICO

Vi åkte torsdag kväll 22.30 ifrån Tampico busstation. Det var jag, Sahar, Ivan, Sandra, Thomás (Sandras belgiska pojkvän), Gaby & Jan. Bussen från Tampico till Guadalajara var riktigt fräsch och resan tog cirka 11 timmar. Det är lika lång tid som flyget vi tog från London – Houston hahaha. Nej men Guadalajara ligger trots allt i västra Mexiko medan vi finns på östkusten. När vi väl var framme checkade vi in på hotellet som låg mitt i centrum. Väldigt typisk mexikanskt. Om man letar efter ett modernt & superfräscht hotell får man oftast leta en liten bit utanför centrum eftersom de oftast är större. Detta var lite mindre, men väldigt mysig! Efter incheckningen promenerade vi kring centrum och det första vi stötte på var en cowboy med häst & vagn (som liknade Askungens haha). För cirka 100 SEK tog vi (7 personer) en 40 minuters rundtur kring centrum där vi fick se en hel del. Staden är jättefin! Jag tyckte om att den var modern men samtidigt väldigt mexikanskt och gammeldags. Det fanns betydligt mer att se där (turistmässigt) än i Tampico som egentligen är som vilken som helst stad. Där hade de höga byggnader, gamla vackra byggnader och många torg. Vi åt vid en trevlig restaurang med också typiska mexikanska rätter. Gott! Sedan vid eftermiddagen tog vi en runda med sightseeingbus. Fanns olika turer och tyvärr valde vi en som visade oss det vi redan hade sett promenerandes haha.

 


Här ser ni Ivan och Gaby haha söta. Bussarna MAXAR sina AC's, så de var förberedda med massa tjocka kläder. Som tur var stoppade jag ner ett par strumpor i min handväska och tog med mig en tjocktröja men det hjälpte ändå inte så mycket! Vi frös ihjäl!
Sahar & Ivan handlar kaffe till mig vid en busshållsplats 2 timmar ifrån Guadalajara. De är mina pedos-slavar :)
Sahars stora dröm är att bli en busschafför när hon blir stor.
Min & Sahars kameror ser ut som skämt jämfört med Jans ?

Sahar var jobbig så vi fick kalla in lite extra hjälp...
Såna här patruller finns överallt i Tampico, tycker det känns väldigt läskigt vartenda gång de kör förbi. Maskerade & tungt beväpnade. Obehagligt! Men tack vare dessa har 90% av knarkgängen som kom hit 2009 utplånats.
Hotellet San Francisco!
Hahaha ser ut som brunsås. Men det är inte ens i närheten! Det är móle. Gjord av olika chili! Man äter det med kyckling och ris gott :)
Flautas (flöjt) - Dessa var riktigt goda!
Horchata! Det är rismjölk med kanel, verkligen dödligt gottttt :D Vi har nästan blivit beroende av det.
Hahaha finn Ett fel i bakgrunden! :)
Reklam för VATTEN!
Reklam för .. glass?  :)

Hahahaha kaktus, internt skämt :P

Kommentarer

Postat av: armin

Publicerad 2011-08-13 21:43:13

Nästsista bilden. Wooow! :O

Postat av: karolina

Publicerad 2011-08-13 22:55:30

underbara bilder Mimi! den staden verkade jättefin! fina saker att köpa med :) haha! saknar dig! keep up the blogging! <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Merima

Hej! Att blogga är inte precis min grej men jag började med det nu ENDAST för att skriva om min Mexiko resa! Enjoy! :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela